luni, 28 decembrie 2015

„Toate sfârșiturile sunt la fel” de Andrei Cioată - Recenzie

Andrei este un tânăr cu chef de viață, cu chef de cărți și tare, tare visător. Dorește să fie medic și pentru această dorință lucrează din greu, învățând chiar și la ceasurile nopții. Își iubește prietenii de zi cu zi, prietenii „ pe viu” și prietenii virtuali, cu care împărtășește iubiea pentru cărți și iubirea pentru viață. Visează să călătorească și locul în care își dorește mai mult să ajungă este Egiptul. Una dintre dorințele sale e și să aibă o broască țestoasă, să vadă toată lumea și, mai ales, să scrie cărți. Dorința i s-a împlinit în acest an, el reușind să finalizeze romanul „Toate sfârșiturile sunt la fel”, la care lucra de mult și care a fost publicat și lansat anul acesta.

Andrei a trecut de diferite incidente, atât în viața reală cât și în blogosferă, dar care nu au reușit să îl dărâme nici moral și nici fizic. Își duce visele mai departe cu aceeași ardoare, e la fel de prietenos, continuă să citească cărți, și, să sperăm, să le și scrie. E la fel de deschis, de amabil, și mai mult decât atât, e la fel de amuzant.

Andrei administrează bogul „Where the rain falls”, unde ne prezintă dragostea sa pentru cărți și pentru viață. Pentru a face recenzia mai personală, vă spun că tot acolo l-am cunoscut și eu, și nu, nu pe viu. Doar virtual. Dar este același. N-are două fețe. Unii spun că on-line e mult mai retras, ami serios, mai pus pe treabă și, poate, mai mândru. Dar nu e așa, pentru că, în primul rând caracterul său nu e de loc scrijelit cu multă nemăiestrie de mândrie, și, în al doilea rând, în viața reală cât și virtuală e la fel de serios și pus pe treabă, la fel de amuzant și la fel visător. Nu se diferențiază când vorbim de lumea lui cea reală, lumea cu totul reală. DIn lumea lui reală face parte și cea virtuală, și știm și noi că dacă ar fi diferit în realitate de cum e în on-line ar avea două fețe, nu ? Dar nu poartă măști. Alege să fie același. Unoeri plânge, ca noi toți. De cele mai multe ori zâmbește, cu zâmbetul „pe vine” și cu „ochii schimbători”, așa cum spune el. Haideți, după ce l-am cunoscut, să-i cunoaștem și cartea.

„Toate sfârșiturile sunt la fel” are în prim-plan viața lui Andrei, parțial adevărata viață al lui Andrei cel care o scrie și o desăvârșește. Prin această monotonă comparație, pot să spun, nu pot ilustra cum îmbinî el viața sa personală cu cartea, dat fiind că nu este una specială și obișnuită. Este una specială și singură, unică. E, într-un fel, genul de carte la care trebuie să-ți creezi starea. Trebuie ca, aici, să cunoaștem personajele pagină cu pagină, iar Andrei ne dezvăluie autoritatea lor față de el însuși în carte ca o figură de stil în care pare că vrea să ne scrie perfect portretul lor sufletesc, niște personaje ciudate, neînțelese, dar atât de bine construite de el și atât de bine pliate pe sufletele noastre. Cartea se va distinge de alte cărți dramatice, de alte cărți cu care poate o asemuiți pentru simplul fapt că Andrei nu vrea să o descrie. Pe carte în simplul fapt de a fi carte. Vrea să fie viața lui și în același timp o altă variantă a vieții sale.

Andrei, un tânăr visător și care, probabil, vrea să devină tot medic în carte, îl întâlnește pe B., și odată cu el și pe Irina. Acestea sunt cele două iubiri de care are parte omul Andrei din carte, după separarea de mama sa. Această zdruncinare, adevăruri neștiute, toate aceste chestii întâmplătoare și totuși atât de arătate de Andrei ca probleme uriașe, sunt, de fapt, simpel activități ale vieții care îl vor modela și maturiza pe tânărul Andrei.

Spre sfârșitul cărții, Andrei termină romanul în sine, și ne prezintă zile din viața sa reală în care a scris romanul. Această chestie, ca să-i zic așa, a fost ceva nou, și neașteptat, și totuși, mi-a plăcut... mi-a plăcut cum reușește să realizeze această operă de artă. O creionează în modul în care cartea sa nu este ciudățică, așa cum a descris-o el odată, este doar neînțeleasă. Dar eu am înțeles-o. Este vorba despre Andrei, în două variante. Varianta reală din trecut și varianta pe care Andrei a încercat-o.

Spre sfârșit doresc să menționez că stilul autorului e frumos, deși la prima vedere vi se va părea puțin ciudat. Neînțeles. Dar e frumos; și, de asta, am ales să o citesc. Pentru că această carte se pliază pe viața autorului, și apoi pe a noastră.

„Mi se pare totul un talmeș-balmeș... și nu înțleg de unde a scos-o aia cu Irina. E mult prea neașteptat, mult prea contrdictoriu. Ce-o fi de fapt ? ” e o părere notată în timp ce citeam cartea, și acum, credeți-mă, o înțeleg perfect. Un talmeș-balmeș la prima vedere.

Andrei, tânărul visător, este în carte tânărul care abia descoperă sexualitatea și maturitatea, abia-și descoperă iubirile și abia apreciază calitățile vieții. Duce o luptă continuă cu vissurile sale dint impul nopții, în care îi vizualizează pe părinții lui alături de el, după care totul dispare. Lupta cu coșmarurile sale este o luptă de neconceput pentru cititorul care, la prima concluzie nu se bagă pe sub pielea lui Andrei.


Mi-a plăcut cartea, de aceea i-am dat cinci steluțe pe GoodReads. V-o recomand și vouă. Sigur vă va plăcea. O puteți comanda de aici.

Cât despre visătorul Andrei, mai așteptăm și alte cărți de la el. Și alte zâmbete pe vine.

Am fost onorată să recenzez cartea această, ca primă recenzatoare și mai ales prin faptul că recenzia mea a fost prima (cred că m-am repetat). Mi-a plăcut mult. Ce pot să mai spun ?

Vă aștept cu o părere. :)
Simina.

8 comentarii:

  1. Omgg, ce recenzie frumoasă! Abia aștept să o citesc și eu! :D

    RăspundețiȘtergere
  2. frumoasa prezentare simina!cred ca ai prins esenta celor"doi andrei".
    am citit cartea si da mi-a placut foarte mult,desi este un pic trista.
    abia astept sa vad cu ce ne va mai surprinde andrei!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest Andrei, cel real, este un visător. Așa că cu siguranță ne va surprinde. Iar cartea cartea este mai mult decât frumoasă, deși tristă de multe ori. Andrei a surprins în ea o viață multilaterală. Mulțumesc pentru părere !

      Ștergere
  3. Minunată recenzie, Simina! Se vede că ți-a plăcut mult cartea , şi mi-ai făcut mai mare nerăbdarea de a o citi! Sper să ajungă cât de curând. :)
    Să îl vedem cu peste 10 cărți în viitor! ^.^

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc, Daria. 10 ? Prea puțin pentru genialitatea sa. :))))

      Ștergere
  4. Mulțumeeeesc din suflet. Așa frumoooos! (hug)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Știam că vei spune asta. Sunt medium. :D Mulțumesc și eu.

      Ștergere