marți, 16 august 2016

„Minunata călătorie a lui Nils Holgersson prin suedia” de Selma Lagerlöf - Recenzie

  Selma Lagerlöf s-a născut la 20 noiembrie 1858 în Mårbacka (Värmland). Tatăl ei era vesel, activ, sociabil, îi plăcea să cânte și să se joace cu copiii. Mama era serioasă, bună, muncitoare, înțeleaptă și cu o adâncă înțelegere pentru problemele sufletești ale celorlalți. Bunica sa după tată era o comoară de cântece și legende populare. Conacul părintesc apare în toate amintirile din copilărie.


 Când avea trei ani, Selma s-a trezit cu un picior paralizat, maladie de care nu a scăpat niciodată. De aceea, Selma nu a frecventat cursurile unei școli, învățând acasă. De mică a citit mult, cărți de aventuri, O mie și una de nopți, cărțile lui Walter Scott, povestirile lui Andersen.

 De la 15 ani a început să scrie versuri, nereușite, și și-a propus să devină scriitoare. Trebuia să-și facă o situație și să își îmunătățească starea economică  precară, așa că a plecat la Stockholm, în 1881, unde a urmat un an cursurile unui liceu pentru fete și apoi trei ani la cursurile Școlii pedagogice. A fost învățătoare din 1885până în 1895 a fost învățătoare într-o școală de fete la Landskrona. În această perioadă a scris Gösta Berlings saga, în 1891. Cartea nu a fost primită călduros de către critică; Carl David af Wirsen face o recenzie nimicitoare.  Asta pentru că Selma, începând să scrie cartea, simțea că nu se poate încadra în canoanele literare ale epocii, povestirile ei având nevoie de o libertate de expresie asemănătoare cu aceea a legendelor populare.

 Selma a început să scrie această carte din motive didactice. Era nevoie de o carte de geografie pentru școală, astfel încât scrie una de lecturi geografice, și așa apare Nils Holgersson underbara resa genom Sverige în 1901.

 Pentru a scrie această carte, Selma își dedică trei ani pentru studierea naturii. În introducerea traducătoarei Velma Swanston Howard aflăm că a încercat să descopere cât mai multe din legendele și poveștile din folclorul diferitelor regiuni. Toate acestea ea le-a țesut într-un mod ingenios în povestea ei.

 Selma o salvează în 1939 pe scriitoarea germană Nelly Sachs de la exterminarea de către regimul nazist. Nelly se refugiase la Stockholm.

 Selma Lagerlöf a decedat în 1940.

 Cartea este despre un băiat de paisprezece ani, rămas acasă singur, părinții lui plecând la biserică. Copilul întâlnește un spiriduș care caută prin lada cu zestre a mamei. Îl prindă într-o plasă, și chiar dacă spiridușul îi făgăduiește câte și mai câte, până la urmă Nils nu se înduplecă să-i dea drumul. Dintr-o dată, ceva ciudat se întâmplă. După ce băiatul se trezește, realizează că toate lucrurile din jurul lui s-au schimbat. Chiar și ceaslovul de pe masă, din care el trebuie să citească, era parcă mai mare. Devenise greu să citească acele litere atât de mari. Când se uită în oglindă, vede un puști mic, asemănător unui spiriduș, dar nu e nimeni îndărătul ei. Nu e el, cumva?

 Preschimbat în spiriduș, Nils înțelege și graiul animalelor. Află că toate sunt de acord cu ceea ce i s-a întâmplat, pentru că atunci când fusese om, se purtase foarte urât cu ele. Îl gonesc și nu vor să-l ajute.
Pe deasupra ogrăzii trece un cârd de gâșe sălbatice, care le strigă gâștelor domestice să plece cu ele spre Laponia. Un gâscan alb se încumetă să zboare și Nils încearcă să-l oprească, punându-și mâinile pe după gâtul gâscanului. După câteva încercări, el reușește să se avânte în aer cu tot cu Nils.

 Așa, el ajunge să călătorească împreună cu gâștele sălbatice și să primească o a doua șansă. Spiridușul îi transmite că, dacă va fi cuminte și se va schimba, ajutând animalele și făcând fapte bune, va fi din nou om.

 Mi-a plăcut atât de mult cartea aceasta! Este atât de frumoasă! Pe lângă faptul că am învățat atâtea lucruri despre geografia Suediei, am aflat și atâtea legende populare din partea locului! Chiar mi-am adus aminte de o legendă pe care am auzit-o la desene animate, puțin diferită. Toate locurile acelea minunate sunt descrise foarte frumos, într-o atmosferă destinsă, de basm.

 Scriitura Selmei este foarte frumoasă. Știe foarte bine să îmbine acțiunea cărții cu legendele populare, cu geografia S
uediei care trebuie să fie prezentă în carte. De asemenea, păstrează limitele fantasticului: faptul că animalele vorbesc și sunt înțelese de băiețaș, prezența spiridușului și toate întâmplările fantastice sunt păstrate într-o limită de bun-simț, o înfrânare esențială unei cărți, iar aici vorbim chiar de una ce cuprinde elemente fantastice.

Faptul că povestea este îmbinată cu descrieri generoase ale reliefului Suediei, nu îngreunează citirea cărții cu nimic. Mie mi-a plăcut să aflu atâtea lucruri minunate despre țara aceasta îndepărtată, despre care nu știam multe lucruri. Iată că acum mi-am făcut o mică imagine despre relieful acestei țări, și mă gândesc cât de frumoasă trebuie să fie! Golfuri, dealuri, fabrici, păduri atât de dese și de frumoase!

Nu-mi pot imagina că se compară cu țara noastră - de fapt, nu cred că ar avea rost să comparăm o țară cu alta... Sunt sigură că întreaga Creație e frumoasă, și cred că Suedia e chiar o țară cu locuri minunate. Știu că descrierea reliefului este făcută cu mulți ani în urmă, dar nu mă împiedică să nu mă gândesc la Suedia ca la o țară frumoasă.

Faptul că pe parcursul cărții Nils s-a maturizat, a învățat să fie mai bun și  mai cuminte și să-i ajute pe ceilalți, a fost ceva ce m-a impresionat. Am văzut cum Nils se maturizează, se schimbă, învață și face fapte bune. Dintr-un copil leneș și obraznic, acesta s-a transformat în unul bun și cuminte, ascultător și o persoană pe care toți bizui și care te va ajuta. Așa este Nils, a învățat să ajute și să-și ofere generozitatea.

Din carte am învățat atâtea lucruri - și le-am învățat într-un mod atât de plăcut! Și nu vorbesc numai de geografie, ci și de învățături morale. Mi-a plăcut, în special, capitolul - sau partea - care vorbește despre Povestea Mariei-Cristina, care ne prezintă viața unei femei, atât de zbuciumată și de grea, dar o! atât de frumoasă prin faptul că Maria a rezistat suferinței, i-a făcut față, nu și-a pierdut credința și nu s-a dat bătută. Cred că acea parte a cărții este foarte importantă, foarte plină, cum să spun, cu miez. Țin minte că atunci când am citit-o, am venit din grădină, pentru că mama mi-a dat un răgaz, ca să merg să citesc. Răgazul acesta n-a fost de pomană, pentru că am descoperit câteva dintre învățăturile cele mai de preț din carte.

Mi-a plăcut foarte mult cartea, și o recomand tuturor: copii sau oameni mari. Tot are să-ți placă, tot ai să înveți ceva din ea! Povestea lui Nils, cu care m-am identificat uneori, mi-a plăcut și mă bucur că am avut șansa să o citesc. Într-o bună zi eram la bibliotecă și... am văzut-o. E un amănunt important, descoperirea acestei cărți pe rafturile bibliotecii, pentru că am descoperit o carte bună!
Desenele făcute după carte au fost produse de Studioul Pierre și sunt în mare parte fidele cărții. În afară de hamsterul acela și importanța vulpoiului Smirre...

Vă recomand, în ultimul rând, să citiți această carte în edițiile cât mai lungi. Cartea mea a avut 505 pagini. Oricum, dacă găsiți la bibliotecă ediția de la Ion Creangă, aceea este și cea pe care am citit-o eu. Nu spun că exclud celelalte ediții. Și, de asemenea, vă recomand cartea înaintea desenelor!

Voi ați citit această carte? Aveți de gând?

Simina.

11 comentarii:

  1. Ţin minte desenele astea animate! Vai, habar nu aveam că există o carte! Mi-a plăcut foarte mult recenzia ta, chiar am de gând să citesc cartea dacă o găsesc, iubeam desenul animat când eram mică şi sunt sigură că o voi citi cu multă nostalgie. :) Încă ţin minte clar anumite scene şi cât de mult m-au impresionat. Iar Selma, din ce ai scris despre ea, pare o autoare deosebită.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sper să o citești, este formidabilă!
      Mulțumesc pentru cuvintele frumoase! :)

      Ștergere
  2. Hello . Want to share your blog with the world? To find people who share the same passions as you? Come join us.
    Register the name of your blog URL, the country
    The activity is only friendly
    Imperative to follow our blog to validate your registration
    We hope that you will know our website from you friends.
    http://world-directory-sweetmelody.blogspot.com/
    Have a great day
    friendly
    Chris
    please Follow our return
    All entries will receive a corresponding Awards has your blog
    +++++
    Bună dimineața. Doriți să distribuiți blog-ul dvs. cu lumea? Pentru a găsi oameni care împărtășesc aceleași pasiuni ca tine? Vino alături de noi.
    Înregistrați numele de URL-ul blogului, țara
    Activitatea este doar prietenos
    Să urmeze blog-ul imperativa nostru pentru a valida înregistrarea
    Sperăm că veți ști site-ul nostru de la voi prieteni.
    http://world-directory-sweetmelody.blogspot.com/
    Au o zi mare
    prietenos
    Chris
    Toate intrările vor primi o Arwards corespunzătoare în blogul dvs.

    RăspundețiȘtergere
  3. Simina, te-am nominalizat la un tag: http://thoughts-about-books.blogspot.ro/2016/08/the-book-blogger-memory-challenge-tag.html Sper să-ți placă și să-l faci, pupici! :*

    RăspundețiȘtergere
  4. Bună! Te-am nominalizat la Liebster Award: https://worldofbooksweb.wordpress.com/2016/08/23/liebster-award-nomination-1/

    RăspundețiȘtergere
  5. Ce recenzie minunată! Nu am auzit de carte, nici de desene, (sau poate nu le mai țin eu minte?) dar pare a fi o carte minunată din care poți învăța atâtea! Şi mie îmi plac cărțile care nu se bazează doar pe acțiune; intrăm în tărâmuri de basm citind descrierile naturii! Aşa a fost şi în ,,Omul de aur", autorul a descris foarte frumos împrejurimile Ungariei şi minunățiile fluviului Delta Dunării.
    Mulțumim de recenzie! Lecturi frumoase! Te pup! ❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaa, ție sigur are să-ți placă! Știu, are multe descrieri din natură, dar sunt foarte frumoase și ție cu siguranță o să-ți placă această carte, știu eu, sunt sigură! Bine, aproape, pentru că, cine știe?!
      Dar eu ți-o recomand cu drag! Hugs!

      Ștergere
  6. Vaaaai, îmi aduc aminte de desene! :)) Ah, ce cărți frumoase citești!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cine vorbește, hehe! :))
      E foarte frumoasă cartea, eu cred că ție sigur o să-ți placă. Are ceva special, mai ales povestea Mariei-Cristina, superbă! Pupici!

      Ștergere