sâmbătă, 11 februarie 2017

RECENZIE „Micul prinț” de Antoine de Saint-Exupéry | Inocență și înțelepciune

Titlu: Micul prinț
Autor: Antoine de Saint-Exupéry
Titlu original: Le Petit Prince
Editura: RAO
Data primei publicări: 6 aprilie 1943
Data apariției (prezenta ediție): Decembrie 1998
Nr. pagini: 122
Ilustrator: Antoine de Saint-Exupéry 

O carte frumoasă, emoționantă, scrisă pentru copii și neapărat recomandată adulților.

Voiam de foarte mult timp să citesc această carte, încă de pe vremea când eram o puștoaică din clasele primare care venea acasă aruncându-și ghiozdanul pe pat, pregătită să vizioneze noul episod din serialul animat Micul Prinț. 

Atunci nu am reușit să vizionez toate episoadele, dar în vacanța de iarnă a lui 2015 am reușit să le văd pe toate împreună cu soră-mea; am fost foarte curioasă dacă povestea din desene se potrivește cu cea a cărții.

Cartea urmărește povestea unui pilot naufragiat în deșert ce întâlnește un mic prinț care îi cere să-i deseneze o oaie. Pilotul, care este și narator, povestește totul dintr-o perspectivă matură și înțeleaptă, dar totuși copilăroasă; am avut impresia că citesc cuvintele scrise de un copil mai mare. Pilotul este un adult care nu vrea să se transforme într-un om matur și nepăsător, așa că își păstrează cum poate mai bine latura copilăroasă și tot ce-a mai rămas din candoarea lui, lăsând copilul din el să iasă la iveală.

Mi-am petrecut multă vreme printre oamenii mari. I-am cunoscut foarte îndeaproape. Ceea ce nu mi-a îmbunătățit părerea despre ei.

Până la urmă, pilotul e de acord și încearcă să-i intre în voie Micului prinț, desenând tot felul de oi care însă nu-i sunt pe plac. Mai târziu, îi face și un portret.

Iată cel mai bun portret pe care, mai târziu, am izbutit să i-l fac. Desenul meu e însă, bineînțeles, mult mai puțin fermecător decât modelul. Nu e vina mea. Pe când aveam șase ani, oamenii mari mă făcuseră să-mi pierd orice încredere în cariera mea de pictor(...)

Micul prinț rămâne cu pilotul nostru și, astfel, poate fi cunoscut de cititor. Primul lucru pe care îl aflăm este că Micul prinț vine de pe asteroidul B-612.

Acest asteroid nu a fost zărit decât o singură dată, cu telescopul, în 1909, de către un astronom turc.Acesta a făcut atunci, cu prilejul unui Congres Internațional de Astronomie, o mare demonstrație a descoperirii sale. Nimeni însă nu i-a dat crezare, din pricina hainelor pe care le purta. Așa sînt oamenii mari.

Niciodată nu știam ce se va întâmpla mai departe, ceea ce mi-a întreținut suspansul și curiozitatea. În timp ce citești ești prins într-un mister total, cu personaje pline de metafore și enigme.


Deși cartea conține o mulțime de metafore și anecdote care pot fi extrase și considerate adevărate lecții de viață și sfaturi esențiale, stilul autorului e destul de simplu și cartea nu poate fi considerată grea. Poate fi citită la orice vârstă, iar dacă alegeți să o recitiți n-are să vă plictisească, pentru că oricât ai citi-o, tot vei găsi ceva nou; e o sursă inepuizabilă de interpretări.

— Trebuie totuși să rabd vreo două-trei omizi, dacă vreau să aflu cum arată fluturii.

Sunt foarte multe idei care mi-au plăcut enorm. De exemplu, faptul că oamenii trebuie să creeze legături, să îmblânzească alți oameni, făcându-și prieteni noi.

Dar dacă tu mă îmblânzești, viața mi se va însenina. Voi cunoaște sunetul unor pași deosebiți de-ai tuturora. Pașii altora mă fac să intru sub pământ. Ai tăi mă vor chema din vizuină, ca o melodie.
— Numai timpul împărțit cu floarea ta face ca floarea ta să fie atât de prețioasă. (...)Oamenii au dat uitării adevărul acesta, zise vulpea. Tu însă nu trebuie să-l uiți. Devii răspunzător de-a pururi pentru ceea ce ai îmblânzit. Tu ești răspunzător de florea ta.

De asemenea, cartea ne face într-un mod subtil să punem maturizarea noastră sub semnul întrebării. Cât de mult și în ce sens m-am maturizat? Sunt mai bună, realizez mult mai multe, cu alte cuvinte am evoluat - sau doar m-am dezvoltat din punct de vedere fizic și am devenit mult mai nepăsătoare?...


În călătoria sa spre Pământ, Micul prinț a trecut, desigur, prin Spațiu și a descoperit multe alte planete. Astfel, întâlnește un businessman, un bețiv, un vanitos, un rege, un lampagiu și un geograf, fiecare având planeta lui micuță. Asta ne duce cu gândul la limitarea fiecăruia dintre noi...
Aceste personaje, alături de alte câteva (cum ar fi Trandafirul și Șarpele) reprezintă defecte omenești, cât și urmările lor.
Acasă, eu aveam o floare: vorbea întotdeauna ea întâi...




Tare s-ar mai socoti jignită, își zise el, dacă ar vedea una ca asta... nu s-ar mai opri din tuse și s-ar preface chiar că moare. ca să scape de rușine. Iar eu aș fi, desigur, nevoit să mă prefac c-o îngrijesc, pentru că altminteri, ca să mă îndurereze și pe mine, s-ar lăsa să moară cu-adevărat...

Mi-a plăcut mult partea cu căutarea fântânii prin deșert. Citind-o, am primit altă lecție de viață: că lecțiile trebuie învățate și pe propria piele.

De aceea e frumos pustiul, zise micul prinț, fiindcă undeva ascunde o fântână...

Nu vreau să vă plictisesc cu prea multe detalii despre carte. Micul prinț e o carte ce cuprinde o poveste plină de frumusețe și înțelepciune. Nu regret că am citit-o și vă mărturisesc că aproape în fiecare zi recitesc câte un citat sau două din ea — după ce o citești, nu te mai poți sătura. I-am dat 5 stele ★ pe GoodReads.

Cartea este disponibilă aici, cu -45% reducere, pe site-ul anticariatului și librăriei online Târgul Cărții. Le mulțumesc din suflet pentru această carte minunată, cu care sper să vă delectați și voi. De asemenea, pe site găsiți și alte cărți frumoase, pentru toate gusturile, la prețuri excepționale.
Simina.

4 comentarii:

  1. Ce recenzie minunată! ❤ Şi eu am citit-o şi mi-a plăcut la fel de mult. A fost o lectură plină de învățături, sensibilă şi profundă. ^^

    Îți recomand şi filmul, a aparut anul trecut şi chiar m-a impresionat. ^-^

    Pupici, lecturi frumoase şi spor în tot ce faci!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ah, am văzut că a apărut sezonul doi din seria aceea animată cu Micul prinț. Sper să pot vedea noile episoade și poate mă voi uita și la film. ^_^

      Mă bucur că ți-a plăcut și ție cartea. :D Lecturi frumoase-ți doresc!

      Ștergere
  2. Mi-a plăcut mult recenzia ta, bravo! Citatele sunt geniale, de asemenea :3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur mult și sper să citești cartea și tu.
      Daa, citatele sunt minunate. Am scos zeci de citate pe care le recitesc uneori. ^__^
      Lecturi frumoase să ai!

      Ștergere