joi, 15 septembrie 2016

„Adevăr sau provocare” de Lauren Frankel - Recenzie

Lauren Frankel a studiat limba engleză la Vassar College. Lucrând ca educatoare, apoi ca bibliotecară, a derulat programe dedicate copiilor atât în Statele Unite, cât şi în Marea Britanie.
Este absolventă a masteratului de Creative Writing din cadrul Universităţii East Anglia, unde i-a fost acordat Premiul David Higham. S-a născut în Connecticut, SUA, iar în prezent locuieşte în Anglia, alături de familie.

Am vrut să citesc această carte pentru că am simțit că mă voi regăsi în ea. Am crezut că amintirile mele în ceea ce privește bullying-ul (hărțuirea dintre copii/adolescenți) vor fi parțial regăsite în această carte. Și da, m-am identificat cu Callie, personajul principal, cu Robyn, m-am înțeles mai bine pe mine însămi și mai ales am înțeles mai bine ce mi se întâmpla acum câțiva ani.

Callie e acuzată că a împroșcat-o pe colega ei cu vopsea, dar Rebecca, tutorele ei, nu crede asta. Știe că fata blândă pe care a crescut-o nu poate face așa ceva. Și după ce Callie e absolvită de vină, totul ia o întorsătură neașteptată. Ceva e putred la mijloc. De ce Callie se comportă atât de ciudat?

Robyn, colega împroșcată cu vopsea, e crezută de Rebecca un copil cu probleme, căci la un moment dat primește un bilețel pe care scrie DUMINICĂ NOAPTE, 1 A.M., PODUL PESTE FLINT STREET, M-ARUNC. Adevărul pe care și noi îl credem este de fapt o minciună.

Victima și agresorul sunt stabilite foarte ușor. Toată lumea crede că Robyn minte și Callie n-are nicio vină.  De fapt, povestea este cu totul alta. Și când o aflăm, mai avem încă de parcurs restul adevărului. Pentru că de ce ar hărțui cineva, dacă nu pentru că și el a fost hărțuit la rândul său? Cartea surprinde foarte bine comportamentul adolescenților, hărțuirea dintre ei, violența fizică și verbală care se manifestă atât de mult, dar pe care nimeni nu o ia în considerare. Ignorăm, pentru că așa sunt copiii, pentru că nu s-ar putea întâmpla nimic.


Avem doi naratori: Callie și tutorele ei, Rebecca, cea care a crescut-o de mică după ce părinții săi au decedat. Și aici mult suspans, aspecte care m-au făcut foarte  curioasă cu privire la cei doi, dorindu-mi să aflu ce s-a întâmplat cu părinții ei. Este foarte interesant, citind povestea narată din două perspective, să vezi că de multe ori cei mari nu înțeleg cu adevărat copiii și adolescenții, crezând că pot trata foarte ușor situația, ignorând detaliile. Callie își expune părerea, care e foarte diferită față de cea a Rebeccăi, care crede că înțelege totul și are situația sub control, dar e departe de așa ceva.

Mi-a plăcut faptul că sunt redate contactele lui Callie cu Robyn. Conversațiile de pe internet, de exemplu, exact în forma mesajelor de pe Messenger.


Personajele din carte ajung să se schimbe radical. Chiar dacă tragedia de odinioară pe care familia lui Callie a simțit-o încă îi întristează, situația ei îi fac să se apropie mai mult de ea și să lase trecutului acele momente gri din viața lor.

Problemele adolescenței sunt foarte bine expuse. Cartea este bine structurată și gândită. Autoarea mărturisește la sfârșitul cărții că a fost foarte greu să dea o formă finală acestei cărți, întrucât voia ca mesajul pe care îl transmite să fie cât mai bine înțeles. Cred că efortul ei a dat roade.

Sper că această carte îi va ajuta și pe alții să înțeleagă că aceste crize ale adolescenței sunt de fapt importante, că tinerii trebuie să se dezvolte armonios și că ceea ce li se întâmplă trebuie explicat și rezolvat alături de ei.

O carte interesantă care expune realitatea, o carte psihologică dincolo de limitele teoriei. Complexele adolescenților, lipsurile lor, faptul că nu mai simt sprijin și înțelegere. Probleme. Tragedii. O carte despre care nu mai pot spune nimic, pentru că nu mai contează pentru mine stilul, unul simplu și care poate fi înțeles nu numai de academicieni. Și chiar dacă pe alocuri m-a iritat, am să trec cu vederea datorită mesajului.

Îmi permit să spun că eu mă așteptam ca sfârșitul din această carte să fie tragic. Și pot să spun că în viețile noastre de zi cu zi suntem mai aproape de tragedii decât credem, dar dacă totuși ne străduim să acționăm și încercăm să observăm detaliile, să îi ascultăm pe copii și adolescenți, nu va fi prea târziu. Așa cum și în carte totul a luat o întorsătură neașteptată, de mai multe ori. Poți să-ți înțelegi copilul dacă vrei. Și poți să-l ferești pe el și pe tine de la o tragedie.

Vă îndemn să citiți această carte și s-o dăruiți profesorilor și părinților. Nu este o carte perfectă, o carte de psihologie ideală, un roman foarte bun sau o capodoperă. Este o realitate.

Mulțumesc celor de la Târgul Cărții pentru această carte. Am fost foarte entuziasmată când am primit-o, și consider că a meritat să o citesc. M-am identificat cu personajele, chiar dacă nu total. Și sper ca dirigintele meu să accepte să citească această carte, hehe!

Vă urez lectură plăcută și vă îndemn să vizitați site-ul celor de la Târgul Cărții, aici, pentru că au foarte multe cărți interesante, pentru toate vârstele și toate gusturile.


 Simina.

11 comentarii:

  1. Ce recenzie frumoasă! Mi-ai stârnit şi mai mult curiozitatea pentru această carte. Datorită recenziei tale, m-ai convins să o citesc şi eu, mi-o voi cumpăra cu prima ocazie!
    Ai povestit foarte frumos tot ce se întâmplă, pare a fi o carte din care putem învăța multe lucruri şi lecții care ne pot ajuta în diferite situații. :)
    Mă bucur că ai citit cartea, abia aştept să o devorez şi eu!
    Pupici, mult succes şi spor în noul an şcolar! Lecturi frumoase cu frunzele toamnei în suflet! ^^

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru cuvintele frumoase, Daria!

      Da, merită să o citești. Lecturi frumoase, cum tu aproape mereu ai! :)

      Ștergere
  2. Ador modul în care ți-au evoluat recenziile, pur și simplu se vede pasiunea! Cât despre această carte, e în Wishlist încă de când a apărut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A, păi mă bucur că am evoluat cu adevărat. Cât despre părerea mea cu privire la recenzii, cred că ar trebui să mă străduiesc și mai mult!
      Mulțumesc pentru cuvintele frumoase și crede-mă că merită să o citești. :)

      Ștergere
    2. Cu drag, Simina, mă bucur să văd oameni care își investesc timp în astfel de lucruri!

      Ștergere
  3. Wiii, superbă recenzia! Sunt de acord cu tot ce ai spus tu, pentru că aceleași impresii mi le-a lăsat și mie cartea. Îmi place mult subiectul abordat și mesajul pe care ni l-a transmis cartea, pentru că de multe ori părinții au impresia că-și cunosc copiii, când de fapt nu-i cunosc nici cât sub unghie. Cred că ar trebui să se formeze o altfel de relație între părinte și copil, să existe comunicare și să nu existe inhibarea aceea.

    Felicitări pentru recenzie și la cât mai multe lecturi frumoase, pupici! :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc, Adina! Daa, cartea a fost foarte frumoasă. :)
      Pupici!

      Ștergere
  4. Frumoasă recenzia și foarte interesantă cartea! E prima pe tema aceasta despre care să citesc și chiar cred că merită. Editura Trei are cărți așa variate și atractive.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc, Bianca!
      Da, într-adevăr, Editura Trei are niște cărți foarte frumoase. Sper să citești această carte, chiar merită! Pupici!

      Ștergere
  5. Îmi place mult coperta cărții, e așa, nu știu... interesantă? :))) Și oricum subiectul cărții pare să merite citită cartea, sigur merită să conștientizezi mult mai bine ce se întâmplă în școli și nu numai.
    Frumoase imaginile, felicitări!

    Mulțumim pentru recenzie și pupici!

    RăspundețiȘtergere