miercuri, 19 octombrie 2016

„Iepurele de catifea” de Margery Williams - Recenzie


 Iepurele de catifea sau Despre cum au devenit jucăriile adevărate e o poveste dulce-acrișoară, un basm liniștitor, numai bun de ținut în brațe pe timp de ploaie și de citit cu o ceșcuță de ceai alături. Dar ce spun eu? Cartea asta e bună de citit oricând, cu sau fără ceai — exact ca cele mai frumoase basme.

Margery Williams a fost o scriitoare americană care a trăit în Pennsylvania, atingând celebritatea la vârsta de 41 de ani, când a publicat această carte. Iepurele de catifea a devenit imediat clasică. Autoarea a scris și alte cărți. Winterbound s-a aflat pe lista scurtă pentru Medlia Newberry în 1937. A fost căsătorită, având doi copii. A murit la vârsta de șaizeci și trei de ani, în 1944.

Mi-am dorit cu ardoare să citesc cartea și, când am văzut-o pe site-ul celor de la Târgul Cărții m-am bucurat foarte tare. Poate știți și voi că iubesc cărțile pentru copii, cele din literatura universală și numai, și nu cred că voi putea vreodată să spun că refuz să mai citesc literatură pentru copii deoarece am crescut prea mare sau că nu-mi plac. Eu, sinceră să fiu, consider că unele cărți pentru copii trebuie neapărat citite și chiar recitite de adulți.

 E ușor să recomanzi o carte, mai greu să o recomanzi ca fiind esențială sau numai bună pentru un copil. 

Această carte relatează povestea unei jucării, Iepurele de catifea, care ajunge de Crăciun în mâinile unui băiețaș. Se joacă cu el două ore și mai apoi îl ignoră din cauza feluritelor cadouri pe care le mai deschide. Însă treptat iepurele devine un prieten de nădejde al copilului, cu care se va juca, va dormi, căruia îi va construi adăposturi în ferigile din pădure sau sub zmeura din grădină.

Deși este privit cu dispreț de unele jucării din camera copilului, Iepurele găsește alinare în iubirea pe care i-o poartă băiatul și în vorbele înțelepte ale Calului de piele, o jucărie trecută prin multe. Speranța lui cea mare e să devină Adevărat. Însă a fi Adevărat nu e un lucru care ți se întâmplă dintr-o dată; devii treptat. 

- Adevărat nu-nseamnă felul cum ești făcut, a spus Calul de Piele. E un lucru care ți se-ntâmplă. Când un copil ține la tine vreme-ndelungată, nu doar ca să se joace cu tine, ci fiindcă te iubește CU ADEVĂRAT, atunci devii și tu Adevărat.
- Și doare? a întrebat Iepurele.
-Uneori, a zis Calul de Piele, care nu mințea niciodată. Dar când ești Adevărat, nu iei în seamă durerea.

Și astfel cartea urmărește viața acestui iepuraș de pluș care-și dorește să devină adevărat. Am putea spune că-i inițiază pe copii în călătoria lor de a deveni oameni. Suferința este un subiect tratat aici foarte intens, dar pe înțelesul celor mici. Iubirea, suferința și sacrificiul personal sunt tratate aici cu multă importanță, bine puse în scena acestei povești.

Așa că Iepurașul a fost vârât într-un sac, la un loc cu cărțile cu poze și cu o sumedenie de vechituri, apoi dus în capătul grădinii, în spatele cotețului de păsări. Era locul cel mai bun pentru făcut focul, numai că grădinarul avea prea multă treabă în ziua aceea.

Am dat gata cartea aceasta în mai puțin de o oră, cred, și nu doar pentru că nu e lungă, ci pentru că pur și simplu povestea e foarte frumoasă și te fascinează de la primele pagini. E o poveste foarte simplă. Cred că de aici i se și trage frumusețea. Eu chiar voiam să prelungesc puțin clipele de lectură, în speranța că magia va mai dura. Și, credeți-mă, durează! Am rămas cu farmecul blând al acestei povești. 

Mai presus de toate caracteristicile, blândețea stilului autoarei e de necontestat. Întrebată fiind despre caracterul sumbru al poveștii, ea a răspuns că suferința și perseverența de-a lungul suișurilor și coborâșurilor vieții sunt acele lucruri care fac ca omenirea să devină măreață și plină de compasiune.

Tema pierderii a fost inspirată de moartea tatălui ei, un om minunat care i-a hrănit imaginația cu povești, cărți și chiar întâmplări sau personaje descrise de el, inspirând-o să devină scriitoare. Autoarea l-a pierdut când avea numai nouă ani. 

Înclin să cred că încercările prin care trece Iepurele de catifea sunt acele aspecte sumbre. Și indiferent de ele, eu tot cred că autoarea a povestit minunat această aventură.

O lectură ușoară, simplă, frumoasă și numai bună de rumegat! De gândit asupra ei, pardon. 

Despre formatul fizic pe care cei de la ART i l-au dăruit în această ediție, nu pot să spun decât că mi-a plăcut foarte mult. Ediție cartonată, cu o copertă superbă, un font al textului numai bun și o așezare în pagină foarte frumoasă. Ilustrațiile făcute de Gennady Spirin sunt superbe! Te introduc în atmosferă și chiar dacă aparent vor avea acel aspect de vechi, de porțelan, așa cum le-am văzut eu prima dată, sunt sigură că vă vor încânta.


Aș vrea să citesc și Winterbound. Această încercare a unei autoare până acum necunoscute mie a fost o decizie bună și mă bucur mult că am avut ocazia să descopăr o carte atât de frumoasă.

Mulțumiri librăriei TârgulCărții.ro pentru șansa de a citi această carte! Și nu, nu o spun formal, ci din tot sufletul! Vă invit să aruncați câteva priviri pe site-ul lor, plin de cărți frumoase. Eu am ochit poate prea multe deja, hehe! Deci haideți să ne întâlnim la o vânătoare de cărți, AICI.


Ați citit această carte? Aveți de gând?
Simina S. 

6 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Eh, da, într-un fel. Dar frumoasă, frumoasă, frumoasă!
      Să-mi spui dacă citești cartea, pentru că îți aștept părerea, Laura!

      Ștergere
  2. Ahh, ce-mi place! Vreau și eu să-mi iau câteva cărticele cu povești ilustrate. Mi se par atâât de frumoase ilustrațiile (de bună calitate, bineînțeles), pentru că te fac să intrii mai bine în poveste, iar la povestioare/basme merg de minune. Chiar iei căutam pe net niște cărți și mi-am făcut o listă cu câteva cărți de Crăciun pe care aș vrea să mi le iau. Dar neapărat să fie ilustrate! <3

    Lecturi frumoase în continuare, Siminaa, și sper să nu-ți pierzi niciodată sufletul ăsta pur și copilăros!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ilustrațiile sunt foarte frumoase și se potrivesc de minune cu povestea. Crede-mă, trebuie să citești această carte. Te va învăța atâtea lucruri pe care îți vei aduce aminte că le știai, dar parcă le-ai uitat! Știi, e ca un refresh al copilăriei. Ca o licoare magică. :)

      Ștergere
  3. Ce recenzie frumoasă, Simina! Mi-ai deschis apetitul pentru a citi şi a admira astfel de cărți, cu multe imagini, parfum de carte şi zâmbete de copil!

    Lecturi plăcute şi spor în tot ce faci! ❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur că te-am încurajat s-o citești! Merită cu siguranță! :)

      Ștergere